زیستولوژی-زیست شناسی

زیستولوژی-زیست شناسی

همه چیز را در رابطه با رشته شیرین بیولوژی (زیست شناسی) در اینجا مطالعه کنید
زیستولوژی-زیست شناسی

زیستولوژی-زیست شناسی

همه چیز را در رابطه با رشته شیرین بیولوژی (زیست شناسی) در اینجا مطالعه کنید

طرح برگزیده «بهترین برنامه فرهنگی» در دانشگاه آزاد اسلامی

مقدمه:

دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه محلی برای اعتلای سطح فرهنگ دانشجویان با برنامه‌ریزی‌ای دقیق و منظم در کنار دروس ارائه شده است که این مهم بدون نظارت و پشتیبانی کارشناسان فرهنگی میسر نخواهد بود. برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی حدومرزی ندارند و بی‌تردید انتخاب یک برنامه به‌عنوان «بهترین برنامه فرهنگی» کار دشواری است، بنابراین برآن شدم تا توصیه‌نامه‌ای که مجموعه‌ای از فوق‌برنامه‌های فرهنگی و معنوی است را با توجه به شرایط دانشگاه و دانشجویان و خانواده‌های آنان ارائه کنم.

طرح 1) برنامه دیدوبازدید

شهدا بالاترین مرتبه را در ایمان و قرب الهی دارند و پس از آنان ایثارگرانی که خاطرات بودن با شهدا را در ذهن خوددارند. با توجه به این‌که دانشجویان امروز، وارث میراث به‌جای مانده از شهدا هستند و باید ادامه‌دهنده راه آنان باشند، بهترین راهنمایان آن‌ها جانبازان و ایثارگران هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود تا فوق‌برنامه‌های در خصوص دیدار با مفاخر، علما، نخبگان، ایثارگران و جانبازان صورت گیرد.همچنین توصیه می‌شود در جهت آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی در هر استان و یا استان‌های مجاور از مراکز علمی و صنعتی نیز دیدن به عمل آید. به‌منظور تکمیل طرح فوق نام و نشانی برخی از آسایشگاه‌های جانبازان در شهر تهران را در ذیل ذکر می‌کنم:

  • آسایشگاه ثارالله

ولنجک خ مقدس اردبیلی انتهای خ ثاراللهساعات مناسب ملاقات 10 الی 12 شنبه تا چهارشنبه

(تلفن جهت هماهنگی 22417284-021)

  • آسایشگاه آیت‌الله مدنی

نظام‌آباد شمالی نرسیده به چهارراه گلبرگ کوچه پارک فدک روبروی فرهنگسرای فدکروزهای مناسب ملاقات همه‌روزه به‌جز دوشنبه و پنجشنبه

(تلفن جهت هماهنگی 77816290-021)

  • آسایشگاه امام خمینی

خ شهید باهنر جنب کلانتری 123 نیاوران کوچه شهید آقائی روبروی مرکز پژوهش‌های وزارت خارجهروزهای مناسب ملاقات شنبه تا چهارشنبه

(تلفن جهت هماهنگی 22289067-021)

  • آسایشگاه شهید فلاحی

انتهای زعفرانیه خ فیروزکوه کوی روشنساعات مناسب ملاقات 10 الی 12 شنبه تا چهارشنبه

(تلفن جهت هماهنگی 22751665-021)


طرح 2) دعوت از کارآفرینان نمونه:در فرهنگ ما ضرب‌المثل‌های بسیاری در خصوص کار و کارآفرینی وجود دارد. با توجه به ضرب‌المثل معروف «عالم بی‌عمل به زنبور بی عسل ماند» بی‌شک تحصیلاتی که به کار گرفته نشود بی‌ثمر خواهد بود. کارآفرینان نمونه بهترین راهنمایان و مشوق‌هایی هستند که می‌توانند با ارائه تجربیات و رازهای موفقیت خود دانشجویان را در جهت کارآفرینی و توسعه روزافزون میهن اسلامی راهنمایی و تشویق کنند. ازین‌رو توصیه می‌شود نشست‌هایی در این خصوص با کارآفرینان نمونه کشور صورت گیرد که امید است مورد استقبال دانشجویان و اساتید محترم نیز قرار گیرد.به‌منظور تکمیل طرح فوق برخی از کارآفرینان نمونه کشور را در ذیل معرفی می‌کنم:
  1. دکتر علی‌اصغر جهانگیری متولد 1324 در روستای کندلوس. در سال 1346 در رشته شیمی وارد دانشگاه شد و پس از خدمت سربازی، در سال 1350 برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. باوجود فرصت‌های شغلی و درآمد عالی برای او در آمریکا برای خدمت به هم‌وطنانش به ایران بازگشت و به‌صورت مستمر به تأسیس شرکت‌ها و خطوط تولید در محصولات داروسازی، شیمیایی، شوینده و صنایع غذایی پرداخت. دکتر جهانگیری امروز بیشتر وقت خود را صرف ارائه مشورت به کارآفرینان جوان ایرانی می‌کند و پس از 67 سال هنوز بسیار پرانرژی و فعال، در خدمت تولید ملی است.
  2. مجید راهب در سال 1316 در قمصر کاشان و در خانواده‌ای فعال در تولید سنتی گلاب متولد شد. بازاریابی گلاب را با دست‌فروشی آغاز کرد. مجید راهب به‌تدریج کسب‌وکار گلاب را توسعه داد به‌طوری‌که امروز سلطان گلاب در جهان شناخته می‌شود و در 10 کشور نمایندگی فروش دارد.
  3. دکتر محمود احمد پور داریانی متولد 1335 از تهران، پیش از انقلاب در انگلستان دانشجوی مهندسی مکانیک بود. وی با آغاز دفاع مقدس، عازم جبهه شد و مسئولیت پشتیبانی قرارگاه‌های عملیاتی سپاه را به عهده گرفت با پایان دفاع مقدس، احمد پور به تحصیلات خود ادامه داد و از دانشگاه امیرکبیر، فوق‌لیسانس صنایع و از دانشگاه تربیت مدرس، دکترای مدیریت دریافت کرد. در مهروموم‌های اخیر، تحقیقات و تألیفات دکتر محمود احمد پور درباره کارآفرینی، با استقبال زیادی روبرو شده و وی را به نظریه‌پرداز کارآفرینی در ایران تبدیل کرده است. وی علاوه بر تدریس و تحقیق در دانشگاه، ارتباط خود را با محیط‌های تولیدی نیز حفظ کرده و هم‌اکنون عضو هیئت‌مدیره چندین شرکت مهم سرمایه‌گذاری و تولیدی در صنایع خودرو، لبنیات، خانگی و نفتی است.
  4. مصطفی وعیدی متولد 1327 در اصفهان کارآفرینی که از صفر شروع کرده و امروز 5500 نفر کارگر دارد. یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان ایران است. مصطفی وعیدی از دانشگاه اصفهان لیسانس فیزیک کاربردی گرفت و با حمله ارتش صدام به ایران، به جبهه‌ها پیوست و در طول 8 سال دفاع مقدس، به‌طور مستمر به جبهه می‌رفت. محصولات کارخانه‌های وعیدی، شامل طیف بسیار گسترده‌ای از کالاها و تأسیسات مرغوب صنعتی است از انواع لوله‌ها، لامپ، مصالح ساختمانی، تأسیسات فنی و پلیمرها گرفته تا محصولات زراعی و دامی. سرمایه‌گذاری در تحقیقات صنعتی و تولید فناوری، ویژگی کارخانه‌های وعیدی محسوب می‌شود. از وی به‌عنوان کارآفرین برتر و موفق، بارها تقدیر شده است.
  5. روح‌الله حسینی متولد 1344 در آمل روستازاده‌ای که کارآفرین نمونه ایران شد. 47 سال پیش در خانواده‌ای روستایی و کشاورز در اطراف آمل متولد شد. وی پس از اخذ مدرک کارشناسی مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی، ابتدا وارد کارهای دولتی در استان مازندران شد امّا پس از مدتی از کار دولتی کناره گرفت و با استفاده از بالاترین فناوری روز دنیا، یک واحد تولید کودهای ارگانیک از پسمانده‌های تر خانگی تأسیس کرد و آن‌قدر در کار خود تلاش و پشتکار به خرج داد که سال 87 به‌عنوان کارآفرین نمونه کشور معرفی شد. روح‌الله حسینی این روزها به احداث کارگاه‌های تولید کود ارگانیک و آموزش کارآفرینی به جوانان ایران مشغول است و به خاطر خدمات خود بارها تقدیر و تشویق شده است.
  6. محمدتقی برخوردار متولد 1333 در قم کارگری که کارآفرین نمونه ملی شد. محمدتقی برخوردار برای اولین بار در جهان، در کویر، ماهی خاویاری پرورش داد و در این کار چنان سخت‌کوش بود که ظرف چند سال به‌عنوان صادرکننده بزرگ خاویار از ایران و کارآفرین برتر سال 87 معرفی شد.
  7. مجید حسینی متولد 1351 در قزوین. حسینی در دانشگاه مدیریت بازرگانی آموخت و در سال 85 با سرمایه‌گذاری در تحقیقات مواد غذایی، برای اولین بار در جهان اسنک ماهی تولید کرد و با پشتکار فراوان موفق شد محصول خود را به تولید انبوه برساند.
  8. سید احمد بلندنظر متولد 1326 در قم کشاورز زاده‌ای که کاری در حد معجزه انجام داد. وی در سال 1352 از دانشگاه علامه طباطبایی که آن روزها مدرسه عالی شناخته می‌شد در رشته اقتصاد بازرگانی فارغ‌التحصیل شد. او توانست با فناوری ابداعی خود، در زمین‌های کویری اطراف قم، زیتون مرغوب پرورش دهد. سید احمد بلندنظر هم‌اکنون، رئیس شورای ملی زیتون در ایران و مشاور شورای بین‌المللی زیتون در اسپانیاست. وی این روزها بخش زیادی از وقت خود را به ترویج کارآفرینی و تشویق جوانان و دانشگاهیان به فن آفرینی و تولید اختصاصی می‌دهد.
  9. شهرام شکوری متولد 1350 در تهران دانشجوی نرم‌افزاری که بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزار در ایران شد. پدر وی، حساب دار ساده بانک بود. شهرام شکوری در سال 1370 در رشتهٔ مهندسی نرم‌افزار وارد دانشگاه آزاد قزوین شد و هم‌زمان در شرکت‌های مختلف، حسابداری می‌کرد. مدتی بعد به فکر نوشتن برنامه‌ای برای حسابداری شرکت‌های ایرانی افتاد و در این راه آن‌قدر خلاقیت و پشتکار به خرج داد که امروزه سیصد متخصص برنامه‌نویسی، برای شرکت او نرم‌افزار می‌نویسند.
  10. فخرالدین حجازی متولد 1362 در اردکان یزد مخترع و برترین کارآفرین جوان ایران در سال 1390 است. پدر وی، معلمی ساده و محترم در اردکان بود که پسرش را تابستان‌ها برای آموختن مهارت‌های کسب‌وکار، به بازار می‌فرستاد. فخرالدین، در سال 1385 از دانشگاه آزاد یزد کارشناسی حسابداری گرفت و یک سال بعد، اختراع خود یعنی لامپ‌های فوق کم‌مصرف (LED) را به تولید انبوه رساند. وی پس از تأسیس اولین کارخانه، به‌تدریج سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای دیگر از صنعت فولاد تا صنایع غذایی را شروع کرده است.
  11. احد عظیم زاده متولد 1336 در اسکو یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان ایران است. احد عظیم زاده 56 سال پیش در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد. در 7 سالگی پدرش را از دست داد و ناچار شد برای کمک به معاش خانواده، به‌سختی کار کند. احد از همان کودکی پس‌انداز را شروع کرد و در جوانی، با پس‌اندازهایش وارد تجارت فرش شد و در 22 سالگی، اولین فرش صادراتی خود را به آلمان فرستاد.

بی‌شک کارآفرینان، مخترعان و افتخارآفرینان ایرانی کم نیستند. افراد نام برده شده فوق کارآفرینان موفقی هستند که به‌گونه‌ای حاضر به همکاری با دانشگاه‌ها و آموزش دانشجویان می‌باشند. ممکن است دعوت از کارآفرینان نمونه کشور برای دانشگاه و دفتر فرهنگی مقدور نباشد بنابراین می‌توان توصیه کرد که بجای کارآفرینان نمونه کشور، از افراد موفق در دانشگاه ازجمله اساتید و کارکنان و حتی دانشجویانی که در شغل خود موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند، دعوت به عمل آید.


در پایان لازم به ذکر است که این طرح به عنوان برترین برنامه فرهنگی دردانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد و مورد بررسی های بیشتر و اجرا قرار گرفت.

نویسنده: علی رشیدنهال

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد