زیستولوژی-زیست شناسی

زیستولوژی-زیست شناسی

همه چیز را در رابطه با رشته شیرین بیولوژی (زیست شناسی) در اینجا مطالعه کنید
زیستولوژی-زیست شناسی

زیستولوژی-زیست شناسی

همه چیز را در رابطه با رشته شیرین بیولوژی (زیست شناسی) در اینجا مطالعه کنید

بیولوژی مادر همه علوم است

مختصری درباره زیست‌شناسی


Bio به معنای زندگی و logy به معنای شناختن است و biology ترکیبی از این دو کلمه بوده و (زیست‌شناسی) خوانده می‌شود. هدف علم زیست‌شناسی شناخت طبیعت و موجودات زنده و شناخت رابطه موجودات با یکدیگر و رابطه آن‌ها با محیط‌زیست است. در این رشته و در مقطع کارشناسی (لیسانس) شما باید 142 واحد بگذرانید که شامل 10 درس پایه؛ 42 درس اختصاصی؛ 18 درس اختیاری و 26 درس عمومی است که بین تمام رشته‌ها در این مقطع یکسان‌اند. شما در پایان این مقاله خواهید توانست چارت درسی مربوط به این رشته را دانلود نمایید و از دروسی که در این رشته باید بخوانید آگاه شوید.

از مباحث آموزشی مربوط به دانشگاه که بگذریم این رشته دارای تلخی‌ها و شیرینی‌های خاص خود است. در ابتدا باید یادآور شوم ه درست است در ایران این رشته جز رشته‌های دسته پایین و کم طرفدار و کم‌درآمد تلقی می‌شود؛ اما بدانید و آگاه باشید در تمام کشورهای پیشرفته دنیا مانند آمریکای (جهان خوار و سایر بلاد کفر) کسانی که بهره هوشی بسیار بالا و علاقه به تحقیق و پژوهش دارند با گزینش‌های سخت در این رشته پذیرفته می‌شوند.

اگر هدف شما حفظ طبیعت و احترام به زمین و موجودات زنده باشد قطعاً فقدان یک زیست‌شناس را در کنار خود حس خواهید کرد. سدسازی، پل‌سازی، آموزش‌وپرورش، هوا و فضا، تولید واکسن، تحقیق درباره علوم ناشناخته و ... بسیاری چیزهای عجیب‌وغریب دیگر از حیطه‌های کاری بیولوژیست هاست.

در همین پست به فهرستی از 10 درس پایه که یک دانشجوی رشته بیولوژی باید به آن‌ها آگاه باشد اشاره خواهم کرد و شما درمیابید که منظورم از اینکه «بیولوژی مادر همه علوم» است، چیست؟

  • ریاضی 1
  • ریاضی 2
  • فیزیک
  • آزمایشگاه فیزیک
  • شیمی 1
  • آزمایشگاه شیمی 1
  • شیمی 2
  • آزمایشگاه شیمی 2
  • شیمی آلی
  • آزمایشگاه شیمی آلی

در اینجا قصد دارم به پشتوانه چند سال تحصیل در این رشته گَس مزه (گَس= تلفیق شیرینی + تلخی) مشت محکمی بر دهان آنان که میگویند: «رشته بیولوژی آسونه و همش حفظیه!» بزنم و بیان بدارم که دوست عزیز عایا این‌همه ریاضی و فیزیک رو نمیبنی؟ به نظرت اینا رو کی باید پاس کنه؟

در این خصوص جا داره توضیح مختصری درباره هریک از موارد درسی فوق بدم...

ریاضی 1 و ریاضی 2 درواقع همان ریاضی کذایی دوره‌های پیشین در دبیرستان هستند و چون یکجا جا نمی‌شدند از وسط به دونیمه مساوی تقسیم‌شده و جداگانه تدریس می‌گردند؛ درست همانند دونیمه سیبی که از وسط له شده باشد! این داستان درباره فیزیک، شیمی 1 و شیمی 2 نیز صدق می‌کند.

شیمی آلی درواقع بخشی از شیمی است که به شیمی ترکیبات کربن دار مربوط می‌شود و در آن مباحثی از قبیل شکل ظاهری پیوندها، راست یا چپ‌گرد بودن ترکیبات و مواردی ازاین‌دست اشاره شده است.

در پست بعد با عنوان «دروس اختصاصی رشته بیولوژی» لیست 42 درس اختصاصی که باید توسط یک بیولوژیست جوان موردعنایت قرار گیرند را موردعنایت خویش قرار خواهم داد و درباره هر درس و حیطه موردمطالعه آن توضیحاتی را ارائه می‌کنم/

نظرات 3 + ارسال نظر
عادل سه‌شنبه 17 بهمن 1402 ساعت 16:13

ریاضی و بیولوژی مادر علوم نیستند و تاثیری بر یادگیری همه علوم ندارند بسیاری از اندیشمندان مخترعان و نظریه پردازان از ریاضی متنفر بودند یا به یادگیری آن اهتمام نداشتند ... فلسفه مادر علوم است چرا که میپرسد : ماهیت ریاضی چیست ؟ ماهیت زیستن چیست ؟ موجود بودن یعنی چه ؟ و هزاران سوال دیگر که به طور ریشه ای و اساسی ریاضی و بیولوژی را واکاوی میکند ‌‌و متحول... برای تمامی علوم و دانشها فلسفه ای وجود دارد چرا که ممکن نیست علمی بدون پیش فرض و ماهیت وجود داشته باشد ... پس فلسفه مادر علوم است ، فلسفه .

abdolnabisolimani شنبه 13 خرداد 1396 ساعت 23:34 http://majalekhabari.mihanblog.com/

با سلام و خسته نباشید مطالب بسیار عالی و ارزنده بودند موفق باشید.

سلام به شما
مرسی از نظر ارزشمندتون

علی احمدی شنبه 13 خرداد 1396 ساعت 20:02 http://men1.mihanblog.com

سلام

وب خوبی دارید .

موفق باشید.

سلام
مرسی از نظرتون
من رو به ادامه کارم مصمم ترکرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد